مسکو روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهایش یک پهپاد اوکراینی را در نزدیکی یک پایگاه بمب‌افکن‌ها دورپرواز در عمق خاک این کشور سرنگون کرده‌اند و اوکراین از اتشبار سنگین توپخانه‌ای روسیه بر ضد شهرهایش در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

airbase

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ظاهرا پهپاد اوکراینی بر فراز پایگاه هوایی «انگلس» روسیه درحال پرواز بود که بمب‌افکن‌های استراتژیک دورپرواز این کشور در آن مستقر هستند. این بمب‌افکن‌ها ممکن است برای هدف قرار دادن شهرها و زیرساخت‌ها در اوکراین مورد استفاده قرار گرفته باشند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه نفر از پسنل نیروی هوایی این کشور در حادثه حمله پهپادهای اوکراینی کشته شده‌اند، اما هیچ هواپیمایی آسیب ندیده است.

اما شماری از حساب‌ها در رسانه‌های اجتماعی روسی و اوکراینی خبر داده‌اند که شماری از هواپیماها در این پایگاه نابود شده‌اند، اما این گزارش‌ها را نمی‌توان به طور مستقل تایید کرد.

در حالیکه جنگ دارد به ماه چهارمش وارد می‌شود، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز یکشنبه گفت آماده انجام مذاکرات صلح است و اوکراین و متحدان غربی‌اش را به خاطر شرکت نکردن در مذاکرات مقصر دانست.

در عین حال روسیه به حملات بی‌امانش به اوکراین ادامه داده است و ارتش اوکراین می‌گوید در ساعات اولیه روز دوشنبه چندین شهر در مناطق لوهانسک، دونتسک، خارکیف، خرسون و زاپوریژیا گلوله‌باران شده‌اند.

ارتش اوکراین در بیانیه‌اش اعلام کرد: «در جانب خرسون، دشمن همچنان به گلوله‌باران تپخانه‌ای مناطق پرجمعیت به موازات ساحل راست رودخانه دنیپر ادامه می‌دهد.» بر اساس این بیانیه، نیروهای اوکراین نیز حملاتی را به حدود ۲۰ هدف در روسیه انجام داده‌اند.

اپراتور شبکه برق اوکراین نیز اعلام کرد کمبود و قطع برق به طور قابل‌ملاحظه‌ای هنوز وجود داد و محدودیت‌های اضطراری بر مصرف برق در پنج منطقه اوکراین و شهر کی‌یف، پایتخت اعمال شده است.

موشک‌های هدایت‌شونده

حمله به پایگاه هوایی «انگلس» که در نزدیک شهر ساراتوف، در حدود ۷۳۰ کیلومتری جنوب شرق مسکو قرار دارد و صدها کیلومتر دورتر از خط مقدم جنگ در اوکراین است- دومین مورد از این نوع در ماه جاری است.

روسیه قبلا در ۵ دسامبر اعلام کرده بود که در آن روز پهپادهای اوکراینی به دو پایگاه روسی حمله کرده‌اند.

این پایگاه هوایی یکی از دو پایگاهی است که بمب‌افکن‌های استراتژیک دراای توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای روسیه را در خود جای می‌دهند. کی‌یف تا به حال در این باره اظهارنظری نکرده است- همانطور که قبلا نیز هیچگاه مسئولیت حملات درون روسیه را به طور علنی نپذیرفته است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «یک وسیله هوایی بدون سرنشین (پهپاد) اوکراینی هنگام نزدیک شدن به پایگاه هوایی نظامی انگلس در منطقه ساراتوف در ارتفاع پایین سرنگون شد.»

بر اساس این بیانیه سه سرباز روسی در سقوط لاشه این پهپاد کشته شده‌اند.

روسیه ۶۰ تا ۷۰ هواپیمای بمب‌افکن استراتژیک از دو نوع – توپولوف 95MS خرس (‌Bear) و توپولوف ۱۶۰ قوی سفید (یا با نام بلک‌جک در ناتو) است. هر دوی این بمب‌افکن‌ها توانایی حمل بمب‌های هسته‌ای و موشک‌های هدایت‌شونده هسته‌ای و نیز مهمات متعارف را دارند.

مسکو از نیروی هوایی‌اش برای شلیک کردن موشک‌های هدایت‌شونده در حملات به اوکراین استفاده کرده است.

رومن بوسارگین، فرماندار منطقه ساراتوف روز دوشنبه گفت زیرساخت‌های غیرنظامی در حمله به این پایگاه آسیبی ندیده‌اند و جان ساکنان به خطر نیفتاده است.

پوتین رو یکشنبه بار دیگر بر آماده بودنش برای مذاکرات تاکید کرد- موضعی که آمریکا قدرتمندترین حامی اوکراین، با توجه به حملات بی‌امان روسیه آن را نمایشی خوانده و رد کرده است.

پوتین در مصاحبه‌اش با کانال روسیا ۱ تلویزیون دولتی گفت: «ما آماده مذاکرات با هر کسی هستیم که راه‌حل‌های قابل‌قبولی دارد، اما شروع مذاکرات به طرف مقابل بستگی دارد- زیرا ما نیستیم که مذاکرات را رد می‌کند، آنها مذاکرات را رد می‌کنند.»

یک مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور روسیه گفت پوتین باید اعتراف کند که روسیه قصدی برای انجام مذاکرات ندارد.

حملات روسیه به نیروگاه‌ها در اوکراین باعث شده است که میلیون‌ها نفر در این کشور بدون برق بمانند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی خطاب به ملت گفت که هدف مسکو این است که آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ را برای اوکراینی‌ها تاریک و سخت کند.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه گفت نیروهایش حدود ۶۰ نفر از سربازان اوکراینی را در روز قبل به موازات خط تماس کوپیانسک-لیمن کشته‌اند و چندین قطعه از تجهیزات نظامی اوکراین را نابود کرده‌اند.

کرملین می‌گوید تا زمانی که همه اهداف قلمرویی‌اش به دست آید به جنگ ادامه خواهد داد و کی‌یف می‌گوید تا زمانی که همه سربازان روسی را از کشورش اخراج نکند، از پای نخواهد نشست.

کد خبر 730762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha